5 Sep 2019

In Assen is alweer de derde groep bedrijven aan de slag met een Koploperproject toekomstbestendig ondernemen. Zij laten zien dat duurzaam ondernemen niet alleen belangrijk is voor mens en milieu, maar ook belangrijk voor de toekomst van het bedrijf zelf.

Nadat eerder al 18 andere bedrijven uit Assen en omgeving aan een Koploperproject meededen, startte op 14 mei een nieuwe groep van 10 enthousiaste deelnemers. Via een nulmeting over de maatschappelijke en milieu-impact is in beeld gebracht wat er al goed gaat, maar ook wat nog verbetermogelijkheden zijn. De uitkomsten zijn op 5 september uitgewisseld bij Koploper WLN in Glimmen. WLN is een van de vier Nederlandse waterlaboratoria die ervoor zorgen dat we altijd veilig (drink)water gebruiken.

Uit de nulmetingen bleek dat alle deelnemers al goed op weg zijn. Ze doen ook niet voor niets mee aan het Koploperproject. Zo heeft De Bondt Fournituren genoeg zonnepanelen geplaatst om het eigen verbruik af te dekken en gebruiken ze sinds kort een aantal elektrische auto’s. Smits Assen (Jollein babyartikelen) formuleerde op basis van de nulmeting een heldere duurzaamheidsambitie. Meubelindustrie Slotboom (Interstar Meubelen) verwarmt de showroom met een warmtepomp. Veldmans THO bespaarde veel op gas en stroom door het pand te isoleren en overal led-verlichting toe te passen. Biblionet Drenthe is de backoffice van de Drentse bibliotheken. Het ruilsysteem voor boeken is op zich een circulair model en heeft veel sociale en milieu-impact. Door de inkoop van 100% groene stroom is de CO2-footprint flink gereduceerd. Hetzelfde geldt voor Drents Archief, die bovendien het gebruik van openbaar vervoer door medewerkers sterk stimuleert. De Stichting Drents Landschap zorgt voor het behoud van het culturele erfgoed in Drenthe, wat op zich al heel duurzaam is. Ook adviesbureau Kalsbeek BV (waterveiligheid en waterkwaliteit) koopt groene stroom en groen gas in en heeft ook de eerste bedrijfsauto’s vervangen door elektrische modellen. Inducon (zwembadtechniek) zorgt middels de eigen producten (zoals afdekkingen en beweegbare vloeren) voor een forse energiebesparing bij zwembaden, door heel Europa en zelfs daarbuiten. WLN tenslotte, installeerde ook led-verlichting en besteedde al veel aandacht aan afvalreductie door het uitbannen van plastic flesjes en bekers, compostbakken etc. De meeste deelnemers bleken ook op sociale thema’s als duurzame inzetbaarheid en maatschappelijke betrokkenheid al vrij hoog te scoren.

De uitwisseling werd erg gewaardeerd, want er valt zo veel van elkaar te leren. De nulmetingen lieten ook wel zien dat er ook nog veel verbetermogelijkheden zijn. Zo liet de Milieubarometer bijvoorbeeld goed zien dat er bij meerdere deelnemers nog veel snelle winst te behalen valt door de inkoop van (echte) groene stroom. Ook werd daarmee duidelijk dat voor sommige bedrijven de impact van mobiliteit, zoals woon-werkverkeer, zakelijk verkeer en goederenvervoer, erg groot is, terwijl de aandacht tot nu toe vooral uitging naar energiebesparing in gebouw. Een belangrijke constatering bij veel deelnemers was ook dat tot nu toe wel gekeken is naar de eigen bedrijfsvoering, maar dat de maatschappelijke impact in de gehele waardeketen nogal onderbelicht is gebleven. Misschien nog wel de belangrijkste conclusie was dat duurzaam ondernemen bij alle deelnemers tot nu toe vooral op ad-hoc basis gebeurde. De nulmeting is de eerste stap om te komen tot een meer integrale aanpak en een permanent verbeterproces. De volgende stap is dat alle deelnemers nu aan de slag gaan met het opstellen van een praktische duurzaamheidsagenda met heldere en meetbare ambities en bijbehorende acties. Deze worden in een volgende bijeenkomst ook weer met elkaar uitgewisseld. In de laatste stap gaan de deelnemers aan de slag met het verbeteren van hun MVO-communicatie.

Benieuwd naar de ervaringen en resultaten van deze Koplopers? Op 28 november houden we ’s middags in De Nieuwe Kolk in Assen een Koplopersymposium, waar de deelnemers aan de tweede en derde groep hun ervaringen delen met het publiek.

Het Koploperproject startte in 2010 in Friesland op initiatief van Jaap de Vries van sociale onderneming DZyzzion. Sindsdien deden al meer dan 350 bedrijven mee aan zo’n 40 Koploperprojecten in meerdere provincies, die in samenwerking met lokale partners worden uitgevoerd. In zo’n project leren de deelnemers om duurzaam ondernemen op een integrale en structurele manier op te pakken: In plaats van losse acties en projecten, wordt het zo een permanent verbeterproces met een duidelijke en meetbare maatschappelijk impact. Het idee is dat Koplopers ook andere bedrijven en organisaties aanzetten tot duurzamer ondernemen en daarmee bijdragen aan een duurzame regionale economie. Partners in het Koploperproject Assen en omgeving zijn: MVO-Alliantie Noord-NederlandAssen voor AssenNatuur- en Milieufederatie Drenthe, Rabobank Assen en Noord-Drenthegemeente Assenprovincie Drenthe en DZyzzion.

Meer informatie over het Koploperproject vind je hier.

Nieuwsitems over de vorige projecten in Assen e.o. vind je hier (klik rechts op onderwerp ‘Assen’).

Bron: https://www.dzyzzion.nl/single-post/2019/09/05/Asser-bedrijven-goed-op-weg-met-toekomstbestendig-ondernemen